Като заклет фен на хард рока мисля, че би било егоистично от моя страна да подмина възката на този вид музика, корените му и производните му с финансовите пазари и в частност с вълновия модел на Елиът . Оказа се, че корените на хард рока са блусът, който възниква в края на 19-ти и началото на 20-ти век, популярен предимно в южните части на Мисисипи и кънтри музиката – донесена от белите преселниците в Северна Америка. Аз бих добавил и малко джаз като основна подправка. Повечето от нас знаем превода на английски на фразата “the blues”- тъжен, меланхоличен, депресиран, и др. В блуса музикалният съпровод е бил със китара и банджо, и темите са : любов, раздяла, смърт, робство и подобни емоционално – физически състояния. Този период ще го разгледаме като вълна 1 от един музикален тренд, отразил в себе си преобладаващите настроения сред масите. Характерно за първите вълни е, че те се изграждат по време на отчаяние, страх и несигурност в бъдещето – преобладаващите теми в блуса. Този период доста добре се препокрива със световното икономическо състояние, което е на прага на бурен икономически възход, невиждан за всички времена дотогава. Европейските икономически революции през втората половина на 19 век са една от предпоставките този възход да бъде осъществен, чиято кулминация достига през 1929 година. Почти всички сме чували за тази година. Обикновено вълна 2 започва, когато отрицателните настроения са още налице. По това време новините са дори по-лоши, отколкото са били на предходното дъно, но въпреки това масовите разпродажби и страха от предходното дъно не успяват да свалят цената по-ниско. През следващите години в музиката не настават преломни времена, а по-скоро свиване като социална изява. Почти не излизат нови стилове. През този период /1930-1950 г/ се утвърждават някои имена в блуса като Мъди Уотърс, Уили Диксън и др. Това време съвпада със сухия режим и Втората Световна война, когато тази музика има главно изява в нощни клубове и кабарета. Предлагам този период да го обозначим като вълна номер 2. През 54 година Бил Хейли изкарва парчето ” Rock arround the clock” със съпровод на китара, бас китара и барабани, което буквално взривява аудиторията и според мен тогава започва вълна номер 3, която съвпада с икономическите трендове и продължава до около 2000-та година. Третата вълна обикновено е най- голямата и най-мощно разгърнатата импулсивна петица и това да застанеш срещу нея, означава да бъдеш размазан, погледнато отвсякъде. В края на 50-те радиоводещ за първи път използва понятието rock”n”roll, което е така нар. смесица между блус и кънтри. По това време този стил се изпълнява само от афроамериканци като Чък Бери, Литъл Ричард, Бо Дидли и др. Доста голям принос дава и “момчето на Америка “- Елвис Пресли. Да не забравяме също и Бъди Холи, Джери Лий Луис и Джони Кеш. В началото на 60-те години групи като The Rolling Stones, The Beatles модифицират рокендрола като добавят по-яки звуци, тежки китарни рифове, надути барабани и силни вокали. Този звук става основата на хард рока и оставя доста рязка черта в музикалната ми култура. Този стил се оформя окончателно и става известен в края на 60-те. Deep Purple и Led Zeрpelin помагат за налагането му с първите си албуми. Заемките от блус музиката тук са очевидни, като има включени няколко кавъра на известни блус песни. Забележете, че по това време световните индекси вече са навлезли в консолидация. През 70-те от хард рока се развиват множество други жанрове. Queen смесват хард рок с хеви метъл, прогресив рок и дори опера. Както всеки икономически тренд си има своите корекции, така и рокът си прави своите: през 1980г. Led Zeрpelin се разпадат след внезапната смърт на барабаниста Джон Бонъм. През същата година умира и вокала на AC/DС – Бон Скот. С тези факти имам основание да предположа и края на първата от трета вълна “класически” хард рок групи. Някои групи като Queen дори се отдалечават от хард рок звученето и се ориентират към поп рока. Краят на 80-те, според моите наблюдения, е най-успешния в комерсиално отношение период за хард рока. Базирайки се на вълновото броене е редно да очакваме трета от трета вълна. По това време редица хард рок групи достигат първите места в музикалните класации. “Slippery When Wet” (1986) на Бон Джоуви остава общо 8 седмици в класацията на Билборд и става първия хард рок албум с три сингъла в топ 10, два от които достигат номер 1. Освен това песента на Europe “The Final Countdown” достига номер 1 в 26 държави. През 1987г, най-впечатляващите албуми в класациите са “Appetite for Destruction” на Guns N’ Roses, и “Hysteria” на Def Leppard. Знам, че пропускам доста велики имена в хард рока и представянето им в класациите, затова моля всички фенове за прошка. В началото на 90-те се появява една нова форма на хард рока – гръндж, която е комбинация от хардкор пънк и хеви метъл. Групите, които правят този стил известен са Нирвана….. и за други не се сещам. Предлагам да означим този период като пета от трета вълна. Тогава започват едни коктейли като например смесването на редица жанрове с хард рока, вариращи от рап до соул, с които аз умишлено пропуснах да обогатя музикалната си култура. Не, че съм пристрастен, но предпочитам класиците. Около началото на новото хилядолетие имам основание да предположа началото на вълна номер четири, която започва с едно безразличие откъм фенове и рок групи . Концертните изяви са рядкост, вероятно поради страха от зараза с птичи грип, антракс или терористични атентати. Световните индекси също са навлезли в няколкогодишна корекция. Четвъртите вълни обикновено са с консолидационен характер. По време на тази фаза оптимистичните настроения са определено водещите. Петите вълни обикновено се градят на базата на екстремен оптимизъм. Размерът и формата на тази вълни са разнообразни в зависимост от настроенията на аудиторията. В началото на новия век поостарели, побелели и дори посбръчкани, някои от любимите ми групи започнаха да правят сингли, сборни албуми и подновиха концертната си дейност и дори посетиха България няколкократно. Началото на тези събития предлагам да означим с вълна номер пет . По време на тази вълна аз бях много щастлив, защото успях да сбъдна една от мечтите си, да гледам любимите си рок групи наживо. За период от три години гледах Deep Purple, Whitesnake, Ronnie James Dio, които със звученето си внесоха доза хармония в мен. Най-големите хард рок групи от последните години са съставени или имат в състава си членове на групи от миналия век напр. Velvet Revolver се състои от бившите членове на Guns N’ Roses и др. Тези групи осъществяват повторни събирания и последвали турнета, а легендарните Led Zeppelin изнасят един концерт и възраждат хард рок интереса отново. Според вълновия модел на Елиът след петица вълни в едната посока е логично да очакваме тройка вълни (A,B,C) в обратната посока, коригиращи в случая покачването. Елементарната му визуализация изглежда по следния начин:
Имам причини да си мисля, че въпросната корекция вече е започнала. Какво точно можем да очакваме по време на и след тази корекция, все още не мога да предположа, но най-вероятно рок музиката ще придобие някакъв друг вид звучене. Искрено се надявам бъдещия вариант на рока да има в корените си фундамента от 60-те и 70-те на групи като Deep Purple, Whitesnake, Rainbow, АС/DС, Def Leppard и други динозаври на рока. В заключение ще кажа, че рок музиката можем да я разлеждаме като социална проява, която можем да наложим към една импулсивна петица от Вълновия Закон на Елиът и ще добавя, че това със сигурност не е просто съвпадение…
Изготвеният анализ има само прогнозен характер и може да бъде използван адекватно само от хора, които познават техническия анализ и Вълновата теория на Елиът. Също така те трябва да умеят да поемат рискове по време на своите действия и да поставят стопове. Психическата устойчивост също е задължителна, защото тези методи за анализ ограничават рисковете, но не ги елиминират. Съдържанието на публикацията не трябва да се тълкува като изрично или мълчаливо обещание или внушение, гарантиращи печалба. Изложените факти не трябва да се приемат за инвестиционен съвет и инвестиционни решения не следва да се формират единствено въз основа на тях. Читателите трябва да вземат самостоятелно решение относно това дали да инвестират или не в споменатите финансови инструменти. Търговията в съответствие с информацията от даден анализ, може да бъде много рискова и да доведе както до печалби, така и до загуби.